Wednesday, April 21, 2010

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Selawat dan Salam kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah yang beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-'Alaq: 1-5)

Saudaraku sekalian,

Penurunan wahyu pertama kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w bermula dengan surah al-'Alaq yang bermaksud "Bacalah! Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan...." dan diperkukuhkan dengan ayat seterusnya ... dan Tuhanmu yang Maha Mulia yang mengajarkan dengan pena..." surah ini jelas menyatakan supaya orang-orang Islam membaca, kerana dengan membacalah bermulanya segala jenis ilmu pengetahuan baik yang ke arah dunia ataupun akhirat.

Saudaraku sekalian,

Hati ini telah tergerak untuk membuka satu lembaran bagi berkongsi ilmu sekadar yang ada kerana sesungguhnya aku sangat kasihkan saudara-saudaraku yang masih terlena di ulit dengan kemewahan dunia. InsyaALLAH akan ku sampaikan semudah mungkin supaya dapat difahami dan diamalkan dalam perjalanan menuju keredhaan ALLAH.

Saudaraku sekalian,

Sekiranya ada kemusykilan terhadap apa-apa perkara bolehlah diajukan, sekiranya dapat akan dijawab dengan sebaik mungkin sekiranya tidak sama-samalah kita mencari jawapan bagi persoalan tersebut. InsyaALLAH niat yang baik ini akan dibantu oleh ALLAH.

Setakat ini saja dulu mukaddimah dari insan kerdil ini. Semoga kita bertemu kembali InsyaALLAH.

Assalamualaikum w.b.t

No comments:

Post a Comment