Sunday, May 2, 2010
Qada Solat... ada atau tidak?
Assalamualaikum... dengan sedikit ilmu yang ada pada sy InsyaALLAH sy akan cuba menjawab pertanyaan yang telah diutarakan oleh seorang sahabat. Sahabat itu bertanyakan tentang ada atau tidak qada solat itu? Di sini sy akan menyampaikan beberapa hujah samada ada atau tidak qada solat ini. Antara hujahan sy ialah:
1) Solat tetap perlu ditunaikan walau sakit sebagaimana sekalipun.
Imran bin Hussin r.a mengadu bahawa dia sakit buasir, Rasulullah s.a.w bersabda," Solatlah berdiri, jika tidak mampu (solatlah) secara duduk dan sekiranya tidak mampu solatlah sambil mengiring." (Hadis Riwayat Bukhari) Di dalam hadis riwayat an-Nasa'i ada pertambahan lafaz,"Jika tidak mampu secara mengiring, solatlah sambil terlentang"
Di dalam hadis di atas jelas menunjukkan kepentingan solat sehinggakan kalau sakit sekalipun harus ditunaikan pada waktunya. Sekiranya kita dalam kesakitan yang amat pun tetap disuruh solat, dari mana timbulnya bahawa solat itu boleh di qada?
2) Solat jama' dan qasar.
Adalah Rasulullah s.a.w dalam peperangan Tabuk, apabila hendak berangkat sebelum tergelincir matahari, baginda mengakhirkan solat Zuhur sehingga dikumpulkan solat Zuhur kepada solat Asar dan lalu baginda mendirikan kedua-duanya serentak. Apabila baginda hendak berangkat selepas tergelincir matahari maka baginda bersolat Zuhur dan Asar serentak (dalam waktu Zuhur) kemudian baginda pun berangkat. Apabila baginda berangkat sebelum Maghrib maka baginda mengakhirkan solat Maghribnya sehingga disolatkan bersama solat Isyaknya dan apabila baginda berangkat selepas waktu Maghrib maka baginda mengawalkan solat Isyaknya lalu disolatkan bersama solat Maghrib (dalam waktu Maghrib). [Hadis Riwayat Abu Daud, at-Tirmizi, ad-Darimi, al-Baihaqi dan Ahmad]
Apabila kita hendak musafir telah diberikan rukhsoh kepada kita untuk menunaikan solat dengan solat jama' serta qasar. Tidak pula dinyatakan Rasulullah s.a.w apabila hendak bermusafir maka kita boleh meninggalkan solat dan mengqadakan solat itu setelah kita tiba di lokasi yang hendak dituju. Untuk bermusafir pun diberikan rukhsoh supaya solat itu tidak ditinggalkan maka dari mana pula datangnya qada solat?
3) Solat semasa peperangan / solat khauf.
"Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu) lalu kamu hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (solat) besertamu dan menyandang senjata, kemudian apabila mereka (yang solat besertamu) sujud (telah menyempurnakan satu rakaat), Maka hendaklah mereka pindah dari belakangmu (untuk menghadapi musuh) dan hendaklah datang golongan yang kedua yang belum solat, lalu solatlah mereka denganmu, dan hendaklah mereka bersiap sedia dan menyandang senjata. Orang-orang kafir ingin supaya kamu lengah terhadap senjatamu dan harta bendamu, lalu mereka menyerbu kamu dengan sekaligus dan tidak ada dosa atasmu meletakkan senjata-senjatamu, jika kamu mendapat sesuatu kesusahan kerana hujan atau kerana kamu memang sakit; dan siap sedialah kamu. Sesungguhnya Allah telah menyediakan azab yang menghinakan bagi orang-orang kafir itu" (an-Nisa':102)
Ayat di atas jelas menunjukkan semasa peperangan pun kita tidak dikecualikan daripada solat. Di dalam ayat ini juga menunjukkan bahawa ALLAH telah memerintahkan kita supaya solat sambil menyandang senjata supaya sentiasa bersiap sedia ketika menghadapi musuh ALLAH. Jika semasa berperang sekalipun kita diperintahkan untuk menunaikan solat, di mana pula sebab-sebab yang membolehkan kita meninggalkan solat dan mengqadakan solat itu pada masa yang lain?
Kesimpulan
Rasanya dengan 3 dalil dan hujah yang dikemukakan di atas cukup untuk menjawab pertanyaan sahabat-sahabat berkenaan Qada Solat. Solat ini adalah perintah yang diberikan secara langsung (direct) kepada Rasulullah s.a.w semasa peristiwa Isra' dan Mikraj yang mana bermulanya dari 50 waktu sehingga diberi diskaun oleh Allah sehingga tinggal 5 waktu sahaja. Mengapa berat sangat untuk kita meluangkan masa selama 5 - 15 minit untuk menyahut seruan ALLAH sedangkan kalau majikan/bos kita memanggil kita untuk menghadapnya dengan pantas kita akan menurutnya. Apakah majikan/bos kita itu lebih besar daripada ALLAH sehinggakan kita lebih menurut panggilan daripada majikan/bos daripada menyahut panggilan ALLAH. Justeru untuk menghalalkan tindakan kita meninggalkan solat dikatakan pula bahawa solat yang ditinggalkan itu boleh pula diqada kan. Janganlah kita berbuat sesuatu tindakan atau mengeluarkan sesuatu hukum itu untuk menghalalkan tindakan kita.
Kerana terlalu percaya bahawa adanya qada dalam solat itulah yang menyebabkan umat-umat Islam sekarang ni memandang ringan kepada solat. Sy mengajak diri saya dan juga sahabat-sahabat yang lain, tunaikanlah hak solat iaitu bersolatlah tepat pada waktunya dengan penuh perasaan tawadhu' dan juga kusyuk. Diharap penjelasan ini dapat memuaskan hati sahabat-sahabat yang bertanya.
Sekiranya ada pendapat yang berbeza sila kemukakan bersama dalil-dalil yang ada dan InsyaALLAH sy akan berbincang dan bertukar-tukar pendapat dengan sahabat-sahabat yang lain.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment